- Yllättävintä työssäni on sen laaja kirjo, sanoo maaseutuasiamies Anni Kovanen.

Yhteistiimi haastatteli maaseutuasiamies Anni Kovasta, joka työskentelee Itäisen Uudenmaan maaseutuhallinnossa. Kyseessä on yhteistoiminta-alue, joka käsittää Helsingin, Vantaan, Sipoon, Porvoon, La­pinjärven ja Loviisan maaseutuelinkeinoviranomaisteh­tävät. Toiminta-alueella on noin 750 maatilaa ja noin 1 000 aktiivista eläintenpitäjää.

Mikä on koulutuksesi?

Olen valmistunut vuonna 2011 maa- ja metsätietei­den maisteriksi, agronomiksi. Pääaineena opiskelin ko­tieläinten ruokintaa, sivuaineena kasvintuotantoa. Tällä hetkellä opiskelen Practikumissa talousopintoja työn ohella.

Miten päädyit nykyiseen työhösi?

Olen kotoisin maatilalta, joten maatalousala oli mi­nulle luonnollinen valinta. Tein osa-aikaisena maata­loushallinnon töitä Kirkkonummella opiskelujen ohessa, harjoittelujakson Maaseutuvirastossa. Aloitin viransijai­sena Vantaan kaupungin maataloussihteerinä vuonna 2012 ja sen jälkeen siirryin Loviisan kaupungille, jossa edelleen työskentelen.

Keitä kuuluu työyhteisöösi ja verkostoihisi?

Maaseutu- ja saaristopalveluiden yksikössä työs­kentelee viisi henkilöä, joiden kanssa teen päivittäis­tä yhteistyötä. Lisäksi teen tiivistä yhteistyötä muiden yhteistoiminta-alueiden, Uudenmaan ELY-keskuksen ja Ruokaviraston kanssa.

Mikä on työssäsi palkitsevinta tai yllättävintä?

Euroopan yhteinen maatalouspolitiikka (CAP) näyt­täytyy monelle säädösviidakkona, josta on vaikea saada selkoa. Palkitsevinta työssäni onkin asiakaspalvelun hyvä laatu eli se, että asiakas ymmärtää, mitä velvoitteita maa­taloustukihallinto edellyttää tuenhakijoilta, mitä muu­toksia lainsäädäntöön on tullut ja miten ne vaikuttavat kunkin asiakkaan viljelyyn ja talouteen. Sähköisten asi­ointikanavien käytön yleistyminen on vähentänyt fyysi­siä kohtaamisia ja siksi sanallisen ja kirjallisen viestinnän kehittäminen on erityisen tärkeää.

Vahva pyrkimykseni (ja samalla haaste) on selkeä ja ymmärrettävä asiakaspalvelu, neuvonta ja viestintä suo­meksi, ruotsiksi ja englanniksi. Näin asiakas välttyy pa­himmilta sudenkuopilta, jotka pahimmassa tapauksessa voivat johtaa tilanpidon lopetukseen. CAP-rahoituskau­sien vaihtuminen ja säädösten muuttuminen luo aina epävarmuutta asiakaskunnassa ja haluan olla tukemassa asiakkaita tässä muutosprosessissa.

Yllättävintä työssäni on sen laaja kirjo. Yhden työ­viikon aikana olen esim. käynyt arvioimassa maastossa rauhoitettujen lajien aiheuttamia viljelysvahinkoja, kir­joittanut lausuntoja petoeläinvahingoista, neuvonut eläintenpitoon ja maataloustukiehtoihin liittyvissä kysy­myksissä, myöntänyt ympäristökorvauksen ennakkoja maatiloille ja valmistellut tulevia koulutuksia.

Maaseutuasiamiehenä saan työskennellä asiakasraja­pinnassa, tutustua monipuoliseen kuntatyöskentelyyn ja pääsen vaikuttamaan maaseudun kehittämiseen. Työn­kuvani on muuttunut alkuajoista siten, että vastaan nyt lisäksi yksikköni viestinnästä, olen tietoturvavastaava ja teen maataloustukien hallinnollista valvontaa.