Nyt viimeistään tarvitaan yhteistä näkymää kuntien ja hyvinvointialueiden tulevaan. Väitän, että henkilöstökysymykset ovat merkittävä osa kokonaisuutta, kirjoittaa Ainomaija Rajoo.

Kevään 2025 kunta- ja aluevaalit käytiin hetkenä, jona julkisen sektorin rooli uhkasi typistyä jul­kisessa keskustelussa kilpailuksi niukkuudesta. Vaaleja edeltävissä paneeleissa poliitikkojen puheissa vilisivät huoli taloudesta ja säästöpaineesta, palveluiden kasvava tarve ja sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilös­töpula. Puheiden sävy oli varsin synkkä eikä kehittämi­sestä juuri uskallettu keskustella.

Nyt vaalit on käyty ja on selvää, ettei Suomen suurim­pien työllistäjien rooli voi olla vain säästöjen kohteena olo.

Vajaa puoli miljoonaa suomalaista, eli lähes joka viides työllinen, työskentelee kuntien ja hyvinvointialueiden palkkalistoille. Tästäkään huolimatta henkilöstökysy­mykset eivät nousseet vaalien alla esille. Vaaleissa kes­kusteltiin kansalaisia eniten kiinnostavista aiheista, kuten sote-palvelut ja koulutus, eikä monikaan suomalainen tunnista henkilöstökysymysten merkitystä. Toisekseen henkilöstöpolitiikka on paikallista, mikä vaikeuttaa ai­heen käsittelyä kansallisella tasolla.

Tämä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että henki­löstökysymykset kuten työvoimapula, eläköityminen ja työssäjaksaminen ovat valtakunnallisia haasteita. Hyvin­vointialan työntekijöistä noin 28 % ja kunta-alan työn­tekijöistä 30 % on siirtymässä vanhuus- tai työkyvyttö­myyseläkkeelle seuraavan kymmenen vuoden kuluessa. Nämä luvut ovat paikallisia kysymyksiä vain paperilla. Käytännössä ne haastavat koko julkisen sektorin toi­mintakykyä.

Vaalitulos lupaa ainakin periaatteessa entistä aktiivi­sempaa otetta henkilöstökysymyksiin. Vaalit voittaneen SDP:n vaaliohjelmassa oli useita kirjauksia henkilöstön näkökulmasta. Puolue peräänkuulutti työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimista, hyvää johtamista, täy­dennyskoulutuksen ja osallistumismahdollisuuksien kasvattamista sekä palkitsemiskäytäntöjen kehittämistä. Varsinkin aluevaaleissa paikkojaan kasvattivat puolueet, jotka olivat painottaneet hieman enemmän vaalityös­sään henkilöstöön panostamista.

Vaaliohjelmista on matkaa käytännön toteutukseen. Yhden puolueen tavoitteet eivät myöskään kanna vielä pitkälle, sillä kunnissa ja hyvinvointialueilla päätöksente­ko nojaa eduskuntaa laajemmin konsensuspäätöksiin, ja kaikkien valtuustoryhmien painoarvo päätöksenteossa on suurempi. 

”Ilman osaavaa henkilöstöä, jolla on voimavarat toteuttaa työnsä, julkinen sektori olisi hukassa.”

Syytä henkilöstökysymysten vakavasti ottamisel­le olisi. Ilman osaavaa henkilöstöä, jolla on voimavarat toteuttaa työnsä, julkinen sektori olisi hukassa. Ja ilman toimivaa paikallis- ja aluehallintoa Suomi olisi aseeton isojen haasteiden edessä: väestö vanhenee ja keskittyy alueellisesti, Suomessa kärsitään osaajapulas­ta ja säästöpaineet kasvavat. Eikä ilmastokatastrofi seurauksineen kierrä kuntia ja hyvinvointialueita. Vaikka monet ratkaisuista tehdään eduskunnassa, on toteutus ja toi­meenpano mitä enenevässä mää­rin kuntien ja hyvinvointialueiden asia. Ja on niillä omaa päätäntävaltaa niin yhdyskuntarakenteeseen kuin pal­veluiden järjestämiseen. Kunnissa ja hyvinvointialueilla tehty työ kannattelee koko Suomea.

Se, että henkilöstökysymykset eivät juuri nousseet esille, heijastelee yleistä kiinnostuksen tasoa julkisen sektorin kysymyksiin: suomalaiset luottavat julkiseen sektoriin, mutta se ei innosta uurnille. Kuntavaalien ää­nestysprosentti laski jälleen, eikä hyvinvointialueiden­kaan äänestysprosenttia voi pitää mairittelevana. Myös puolueiden ehdokasasettelu jäi määrällisesti edellisistä vuosista.

Onkin paradoksaalista, että kansalaisia tuntuu kiin­nostavan vähiten heidän arkeaan lähinnä olevat asiat. Mutta voiko suomalaisia syyttää? Ei ole ihme, jos kur­jistava puhe paikallis- ja aluehallinnosta ei innosta otta­maan osaa. Ja ainakaan se ei innosta kehittämään uutta. Ajoittain vaikuttaa siltä, että olemme yhteiskuntana unohtamassa, miten merkittävä toimija julkinen sektori on mainit­tujen isojen kansallisten haastei­den edessä. Kansallinen näkymä julkisen sektorin merkityksestä ja roolista tuntuu hämärtyneen.

Väitän, että ilman näkymää julkisen sektorin tulevaisuudesta kiinnostus kuntien ja hyvinvointia­leuiden päätöksentekoon laskee entisestään, mikä syö paikallisen ja alueellisen päätöksenteon legitimiteettiä. Samalla kuntien ja hyvinvointialueiden mahdollisuus uu­distua ja kantaa yhteistä vastuuta kapenee. Se on ainakin varmaa, että ilman osaavaa ja hyvinvoivaa henkilöstöä kehittämistä ei tapahdu. Ja siksi olisikin jo pelkästään po­liittisen järjestelmän kannalta etu, että kunta- ja aluehal­linnolle annetaan onnistumisen eväät. Tässä kansalaisten arkea rakentava henkilöstö kunnissa ja hyvinvointialu­eilla on avainasemassa. Demokratian kriisi ei näy ainoas­taan äänestysluvuissa, vaan siinä, miten palvelumme ja yhteiskuntamme kehittyvät – tai jäävät kehittymättä.